Εκθέσεις της Μ.Ο – Exhibitions of M.O
… Ο νους, η καρδιά της Μαρίας όλα είναι ιδιόρρυθμα
… ακατάπαυστα προσπαθεί να διαπεράσει όσο περισσότερο όσο αποφασιστικότερα
μπορεί τα λογικά μυστήρια του κόσμου, της πραγματικότητας που την περιβάλλει…Η Μαρια είναι γεννημενη Δημιουργος Ενας ευαισθητος σεισμογραφος που καταγραφει ψυχικους κραδασμους…..
Ιάκωβος Καμπανέλης
ΠΑΡΕΥΡΕΘΗΣΑΝ
Εις την νέα παρουσίαση Έργων της Μαρίας Ορφανουδάκη οδός Ραβινέ 22, την 22 Απριλίου 1976 παρευρέθησαν οι:
- Ο Αρχηγός του Κόμματος της Ε.Δ.Α. Ηλίας Ηλίου.
- Ο Υπουργός Πολιτισμού και Επιστημών, Κωνσταντίνος Τρυπάνης
- Ο Υπουργός Δικαιοσύνης, Κωνσταντίνος Στεφανάκης
- Ο Υπουργός Δημοσίας Τάξεως, Γεώργιος Σταμάτης
- Ο Γενικός Γραμματεύς του Υπουργείου Εσωτερικών, Αργύριος Μπότσης
- Ο Γενικός Γραμματεύς του Υπουργείου Πολιτισμού, Δημήτριος Μένεγας
- Ο Γενικός Γραμματεύς Βουλής, Παναγιώτης Βερροιόπουλος
- Ο Νομάρχης Διαμερίσματος Δυτικής Αττικής, Νικήτας Κωβαίος
- Ο Νομάρχης Αρκαδίας, Παναγιώτης Γύφτουλας
- Ο Δήμαρχος Πειραιώς, Αναστάσιος Βουλόδημος
- Ο Γενικός Διευθυντής της Ε.Ρ.Τ., Δημήτριος Συνοδινός
- Ο Διευθυντής Πολιτισμού Λουκάς Λιναράς.
- Ο πρ. Πρύτανης του Ε.Μ.Π. (Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου), Αθανάσιος Ρουσόπουλος
- Ο Γεώργιος Βαρδινογιάννης
- Ο Αλέκος Λιδωρίκης , Συγγραφέας , Δημοσιογράφος
- Ο Άγγελος Δόξας,Τεχνοκριτικός
- Η κ. Ναυσικά Αναγνωστοπούλου
- Η Δις Κωνσταντίνου Μητσοτάκη
- Ο Φρέντυ Γερμανός,Δημοσιογράφος
- Η Δανάη Στρατιγάκη , Δημοσιογράφος
- Η Αλεξανδρή , Δημοσιογράφος,κοσμικογράφος
To the Minister of Education and Religious Affairs of Greece , 1975
I have the honor to inform you for the epitychian have just carried them to Paris the painter and poetMaria ORFANOUDAKI .
Oftentimes not received the joy to present to the French public , bystanders , super personalities of Arts and Letters , of all of Paris .
Her talent regarding painting and poetic work of His ORFANOUDAKI gave great epitychian everywhere .
We carried them through the high level of work, the astraptokopousa echoes of Greek Culture, which it existed Culture mother of French Culture .
The Master ORFANOUDAKI Maria was honored publicly 19in April in Paris ,
the ” IAUTE AKADEME INTERNATIONALE DE LUTEDE»,
which had offered the Diploma and medal pink .
This fine distinction was given to the identification of artistic value.
I take this opportunity is for you to extend the warmest congratulations for the special prosochin wherein you give to artists for the elevating everything to education and the arts .
He was to dechthite expression of the most distinguished authorities emotions .
Marceau Constantin President Administratif de la
«HAUTE ACADEMIE INTERNATIONALE DE LETECE»
Όπως έχει επισημανθεί από τον
Paul Petrides
Προς τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων Ελλάδος , έτος 1975
Έχω την τιμήν, να σας πληροφορήσω δια την επιτυχία την οποίαν μόλις έφερε εις το Παρίσι η ζωγράφος και ποιήτρια Μαρία ΟΡΦΑΝΟΥΔΑΚΗ.
Πολλάκις δε έλαβαν την χαρά να την παρουσιάσω εις το Γαλλικό κοινό, παρευρισκομένων, έξοχων προσωπικοτήτων των Γραμμάτων και Τεχνών, από όλο το Παρίσι.
Το ταλέντο της όσον αφορά το ζωγραφικό και ποιητικό έργον της ΟΡΦΑΝΟΥΔΑΚΗ της έδωσε παντού μεγάλη επιτυχία.
Μας έφερε δια της υψηλής στάθμης του έργου της, την αστραφτοκοπούσα ηχώ του Ελληνικού Πολιτισμού, ο οποίος Πολιτισμός υπήρξε η μητέρα του Πολιτισμού της Γαλλίας.
Η Μαιτρ Μαρία ΟΡΦΑΝΟΥΔΑΚΗ είχε τιμηθεί δημοσίως την 19ην Απριλίου εις το Παρίσι, από την
«ΗΑUTE AKADEME INTERNATIONALE DE LUTECE», η οποία της προσέφερε Δίπλωμα και το μετάλλιο το ροδόχρουν.
Αυτή η ωραία διάκριση της εδόθη εις αναγνώριση της καλλιτεχνικής αξίας της.
Επωφελούμαι δε αυτής της ευκαιρίας δια να σας απευθύνω τα πιο θερμά συγχαρητήρια, δια την ιδιαιτέρα προσοχή την οποίαν δίδετε εις τους καλλιτέχνες, δια την ανύψωση πάντα της μορφώσεως και των τεχνών.
Ευαρεστηθείτε να δεχτείτε την έκφραση των πιο διακεκριμένων συναισθημάτων.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΜARCEAU Constantin
Θεωρείται η Ζωγράφος του μέλλοντος… Διαθέτουσα γνήσιο ταλέντο και δυνατότητες λαμπρών δημιουργικών χειρισμών των χρωμάτων, ενώ πίσω από τα θέματά της διακρίνεται μια έντονη ποιητική διάθεση, η οποία δίνει τεράστιες προεκτάσεις εσωτερικότητας και ονείρου Γενικώς, οι πίνακες της Ορφανουδάκη εντυπωσιάζουν λόγω του έντονα προσωπικού στοιχείου των, αποτελούν συνδυασμό δυναμισμού και τρυφερού λυρισμού, εκρηκτικότητας και ήρεμης αντιμετωπίσεως των πραγμάτων.
Στέλιος Αρτεμάκης Εφημ. «ΒΡΑΔΥΝΗ» 26 Απριλίου 1970
ΠΕΤΡΙΔΗΣ
Όπως τόνισε ο Paul PETRIDES Αξιολογητής Ζωγραφικής σε Παγκόσμιο Επίπεδο
Είναι ζωγράφος του μέλλοντος
Έχοντας ένα πραγματικό ταλέντο και τις δυνατότητες λαμπρού δημιουργικού χειρισμού των χρωμάτων, υπάρχει μια έντονη ποιητική διάθεση, η οποία δίνει τεράστιες επεκτάσεις εσωτερικών σχέσεων και drea Γενικά, οι πίνακες του Ορφανουδάκη εντυπωσιάζουν εξαιτίας του ισχυρού προσωπικού τους στοιχείου, είναι ένας συνδυασμός δυναμισμού και τρυφερού λυρισμού, εκρηκτικότητας και ηρεμίας των πραγμάτων

Painting Peace – Maria Orfanoudaki MO -Lama Aptera
Η τέχνη της είναι μια κραυγή Αγάπης και Ειρήνης. Συνεπώς μπορείς αξεδιάλυτα να διακρίνεις την πάλη, που γίνεται μέσα της και την προσπάθειά της να σταθεί στον φυσικό και νόμιμο ανθρώπινο χώρο. Η ίδια μας εξηγεί την αφετηρία από όπου ξεκινά.
«Αν η μοίρα, σε κάνει να γεννηθείς ελεύθερο και δημιουργός, τότε η ζωή σου θα είναι, μια ζωή επική, δημιουργώντας σε κατάσταση πολέμου, την κοινωνία».
Η πραγματοποίηση ενός ονείρου των παιδικών της χρόνων, ήταν να δημιουργήσει το «Εργαστήρι της ΕΙΡΗΝΗΣ» στο τόπο που γεννήθηκε. Το εργαστήρι κτίστηκε στα Άπτερα του Αποκόρωνα, το όνειρο πραγματοποιήθηκε πληρωμένο με το τίμημα του μόχθου και της εργασίας μιας ζωής, χωρίς να έχει άλλους πόρους ή βοήθεια από πουθενά. Μια επίσκεψη μου στο εργαστήρι της Μαρίας Ορφανουδάκη, με έκαμε να την δω, με τα μάτια της ψυχής και του νου και να νοιώσω πολύ κοντά στην ψυχή και το πνεύμα της ζωγράφου. Συμμετέχω στις προσδοκίες της και εύχομαι, όπως το όνειρό της να γίνει πραγματικότητα, που είναι, οι άνθρωποι να δημιουργούν για την ΕΙΡΗΝΗ, να αγαπούν και να εργάζονται για την ΕΙΡΗΝΗ, να πιστεύουν στην ΕΙΡΗΝΗ.
. Και κλείνω το ρεπορτάζ μου με ένα ποίημα της ίδιας που κάποτε διάβασα σ’ ένα βιβλίο της. Διότι η Μαρία Ορφανουδάκη δεν είναι μόνο μια ξεχωριστή ζωγράφος αλλά και ποιήτρια.
«Την Έκθεσή μου ατή
Πάλι Αφιερώνω στην ζωγράφο σου Άνθρωπε…..».
Ιωάννης Πουρνάρας ΕΠΙΚΑΙΡΑ – ΠΑΠΥΡΟΣ ΛΑΡΟΥΣ
…Μέσα από τα φυσικά χαρακτηριστικά των μορφών της συλλαμβάνει το βάθος της
προσωπικότητας των και αποδεικνύεται ένας βαθύς ανατόμος της ψυχής του Ανθρώπου
. Γιατί η ζωγραφική της, είναι μια επανάσταση στην αδικία,
και ένα κάλεσμα στον αγώναγια την ΕΙΡΗΝΗ
28-2-1974 Ν. ΚΡΑΝΙΔΙΩΤΗΣ Πρέσβης ΚΥΠΡΟΥ
Η καλλιτέχνης εκφράζει αυτά που η ανθρωπότητα θα συνειδητοποιήσει μετά από μια δυό γενεές. Η Ορφανουδάκη εκφράζει την ανθρωπιά και την αγάπη για το παιδί. Ίσως έτσι βαδίζει 3-4 γενεές μπροστά απ’ την ανθρωπότητα. 12-4-78 Μ. Πρωτοπαπαδάκης –Υπουργος
Εκτός από την Τέχνη, πρέπει κανείς να σας συγχαρεί για τα μηνύματα και τα αισθήματα, για τον ανθρωπισμό σας και την ευαισθησία την πανανθρώπινη. 26-9-80 Χάρης Καρατζάς Υπουργός
Η έκθεσή σου, που εγκαινιάσθηκε απόψε, αγαπητή Μαρία, μας έδωσε μια ξεχωριστή αισθητική απόλαυση. 15-5-1976 Ηλ. Ηλιού
12-4-78 Μ. Πρωτοπαπαδάκης Ο γάμος ανάμεσα στο αίσθημα και τη γνώση εξακολουθεί την ευτυχισμένη πορεία του. Το έργο του εξακολουθεί να γεννοβολά όμορφα παιδιά. Συγχαρητήρια. Το κυριότερο στοιχεί της Καλλιτεχνικής πορείας της Μαρίας Ορφανουδάκη στο χώρο της Τέχνης, είναι η συνεχής αναζήτηση σ’ όλες τις προσπάθειές της για ΕΙΡΗΝΗ για ΑΓΑΠΗ. «Ανήμπορη καρδιά Πώς να βαστάξει Σ’ άλλους στίχους της βγαίνει ο απελπισμός της για την απάνθρωπη ζωή που έχει διαμορφώσει ο άνθρωπος για τον άνθρωπο. Μάιος 1979 «ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ» Η Ορφανουδάκη εκδηλώνεται σ’ όλες σχεδόν τις μορφές της Τέχνης, Διακόσμηση, Ζωγραφική, Ποίηση, Σχέδιο Μόδας, Σκηνοθεσία. Όχι πως ψάχνει να βρει τι της πηγαίνει καλύτερα, απλώς πιστεύει στις δυνάμεις της, νομίζει πως φέρνει μία εσωτερική ανανέωση, πλουτίζοντας όλους σχεδόν τους τομείς της Τέχνης. Δημήτρης ΡΙΖΟΣ Αναρτήθηκε από M.O ……….
Γενικότερα, η έκφραση είναι το σημαντικότερο στοιχείο της ζωγραφικής της που κι αυτήν τη βρίσκει πάντα στις γέρικες μορφές ταλαιπωρημένες, παραμορφωμένες, σχεδόν από τον πόνο, την αδικία, την φτώχεια, αδιαφορώντας δια την αισθητική πλευρά των θεμάτων της, προσπαθώντας με τα παραμορφωμένα πρόσωπα να εκφράσει την εσωτερική ουσία τους. Η λιτή σύνθεση, το αυστηρό σχέδιο, τα εκφραστικά της χρώματα, το πάθος και η απόγνωση, εκφράζουν τα περισσότερα έργα της. Σ’ όλες τις προσπάθειες της παραμένει ένας βαθύς ανατόμος της ανθρώπινης ψυχής, που πλησιάζει τον κόσμο και τον άνθρωπο με μια βαθιά και γνήσια ουμανιστική διάθεση. Αυτό που διαπιστώνεται σε όλες τις καλλιτεχνικές της προσπάθειες, ζωγραφική και ποίηση είναι μια μόνιμη απαισιοδοξία και μια βαθιά αγωνία, μια αδιάκοπη αναζήτηση του Θεού και του ανθρώπου, σ’ έναν κόσμο που έχει χάσει τόσο το θείο όσο και το ανθρώπινο, Τα πρόσωπα της είναι πάντα σύμβολα του αιώνιο ανθρώπινου διχασμού παρουσιάζονται πάντα να ζητούν τον ουρανό χωρίς να μπορούν να εγκαταλείψουν και τη γη. Και όπως λέει η ίδια, τα σώματα των ανθρώπων που ζωγραφίζει δεν ξεφεύγουν από την γη και όπως τα βλέμματα τους απαιτούν τον Θεό. ΒΡΑΔΥΝΗ 20 Μαΐου 1976
ΚΑΙ ΞΑΦΝΙΚΑ μια φωνή απ’ τη Κρήτη αναστάτωσε πάλι τα νερά… ΦΡΕΝΤΗ ΓΕΡΜΑΝΟΣ
….. ΑΥΣΤΗΡΟΤΗΤΑ στη γραμμή, δραματικότητα, ρωμαλεότητα στο χρώμα και στη μορφή, είναι τα κύρια χαρακτηριστικά στη δουλειά της Μαρίας Ορφανουδάκη…Η Ορφανουδάκη δεν προσεχώρησε ποτέ, σε καμμιά σχολή ζωγραφικής, αλλά αντίθετα προσπαθεί συνεχώς να επινοήσει δικό της εντελώς προσωπικό στυλ και ύφος που αποκαλύπτεται στις μορφές της. Γιατί η ζωγράφος πιστεύει πως μόνο ο βαθύς πόνος είναι αλήθεια, είναι δύναμη, είναι τέχνη, είναι ένας άνθρωπος που νοιώθει βαθιά, που πονά μέσα του, που και αυτόν τον πόνο αποτυπώνει στους πίνακές της… 18 Ιουνίου 1977 «ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ» ΑΚΡΟΘΙΓΩΣ Γράφει ο Βαγγέλης Κακατσάκης Διαβλέποντας τους κινδύνους που ελλοχεύουν… Μαρία Ορφανουδάκη Βαθιά αγωνία και αδιάκοπη αναζήτηση του Θεού και του ανθρώπου σ’ ένα κόσμο που έχει χάσει τόσο το θείο, όσο και το ανθρώπινο στοιχείο, χαρακτηρίζουν πάντα το έργο της Ορφανουδάκη… «ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ» 30 Μαρτίου 1978
Γενικά πρέπει να τονίσουμε ότι στοιχεία συμβολισμού βρίσκονται σε όλα σχεδόν τα έργα της καλλιτέχνιδος, ακόμα και στην πλειοψηφία των προσωπογραφιών της, γιατί η Ορφανουδάκη ψάχνει να βρει τον άνθρωπο που κρύβετε πίσω από την μάσκα με την οποία εμφανίζεται και αναζητά τις υποσυνείδητες δυνάμει που μορφοποιούν αυτή την μάσκα. και το ενδιαφέρον είναι ότι υπάρχουν συμβολικά στοιχεία και σε νεκρές φύσεις ακόμα και στο ανθρώπινο σώμα πρόκειται για ένα χαρακτηριστικό της τέχνης της που εξηγεί η μεγαλοσύνη της για την ανεξάντλητη ικανότητα της να μεταμορφώνει και το ποιο απλό το ποιο συνηθισμένο και την ικανότητα της τα πάντα να δέχετε τα πάντα να τα δίνει πίσω με το έργο της.Τα έργα της αποτελούν ένα γραμμικό παροξυσμό και τα χρώματα στους πίνακες της όλο παλμό θαρρείς και ριχτήκαν πάνω στον πίνακα από μια ισχυρή ηλεκτρική εκκένωση .
Εφημ ΝΕΑ
Όταν η φλόγα στον άψυχο πίνακα γίνεται φλόγα της καρδιάς. Γ. Τζανακάκης Εξαιρετικά ενδιαφέροντα τα έργα της Κας Ορφανουδάκη, ιδιαίτερα οι προσωπογραφίες της. Τα χρώματα της έχουν μια ιδιαίτερη ποιότητα και αρμονία. 28-2-1974 Ν. Κρανιδιώτης Η έκθεσή σου, που εγκαινιάσθηκε απόψε, αγαπητή Μαρία, μας έδωσε μια ξεχωριστή αισθητική απόλαυση. 15-5-1976 Ηλ. Ηλιού
Η συζυγία τέχνης της χθεσινής Μαρίας Ορφανουδάκη, με τη σημερινή, είναι μία επιμιξία τόσο θερμή, που αφήνει σαν καταστάλαγμα τον θαυμασμό για τη τόσο ζωντανή εξέλιξη του ταλέντου της. Αλ. Λιδωρίκης Μάιος 1976 Ο Δήμος Σούδας στο πρόσωπο της Μαρίας Ορφανουδάκη, τιμά απόψε την προσφορά της γυναίκας στην Τέχνη στον Πολιτισμό. Η Μαρία Ορφανουδάκη είναι μια ξεχωριστή προσωπικότητα που συνδυάζει την ευαισθησία, την πρωτοτυπία και την εξαιρετική εκφραστικότητα, καθώς επιδίδετε θαυμάσια στην Ζωγραφική αλλά και στην Ποίηση. Θερμά συγχαρητήρια και πάλι …. Η Ορφανουδάκη έχει ανακαλύψει μια σχολή και κατέχει καλώς το επάγγελμά της. Απαιτείται όχι μόνον ταλέντο και προσπάθεια αλλά και επιμονή και τρομερές θυσίες, για να δημιουργηθεί μια καλλιτέχνιδα όπως στην περίπτωση της Μαρίας Ορφανουδάκη. «DAILY POST» 2 Μαΐου 1970
ΕΚΘΕΣΗ ΑΝΘΡΩΠΙΑΣ…. Στην Έκθεση της Ορφανουδάκη σταματάς στις στράτες του κόσμου, που όσο και αν λέμε πως υπάρχει ΕΙΡΗΝΗ κροταλίζουν τα πυροβόλα και ξεσκίζουν τα κουρέλια της ευτυχίας της. Μια κραυγή Αγάπης – Ειρήνης σαν κι αυτή που ακούεται στην έκθεση της Ορφανουδάκη, δοσμένη με το πιο δυνατό σχέδιο, είναι ότι χρειάζεται τούτες τις ώρες…. Μάιος 1979 Κώστας Χιωτάκης …Σε όλη γενικά τη δουλειά της Ορφανουδάκη διακρίνεις ακόμα ένα ον απροσάρμοστο, που δεν θέλει, μα ούτε παραδέχεται καμμιά συνθηκολόγηση, παρά κλαίει για λογαριασμό όλων των ανθρώπων. Συνεχώς βρίσκεται επιστρατευμένη με τον χρωστήρα ή το καλαμάρι στο χέρι για να περικλείσει όλες αυτές τις συγκρουόμενες εσωτερικές καταστάσεις. 17 Μαΐου 1979 «ΚΗΡΥΞ» …. Όλα της τα έργα μαρτυρούν την εκτυφλωτική προσωπικότητα της Ορφανουδάκη. Σε όλη την πορεία της βλέπεις να ζει μ’ όλη την ψυχή της την ανθρώπινη αγωνία της και αναζητάει με πάθος την ολοκλήρωση. Ο αγώνας της έχει γίνει ένα παράξενο παιγνίδι την μια στιγμή υποφέρει την άλλη γελάει πλατιά γιατί πιστεύει… «ΕΠΙΚΑΙΡΑ» 25 Νοεμβρίου 1971 Όλγα Μπακομάρου
…. Η μορφή του ανθρώπου τη βασανίζει, την καταβάλλει και αγωνίζεται να την εκφράσει, όσο γίνεται πιο έντονα. Προσπαθεί να ελευθερώσει την έκφραση από κάθε δέσμευση. Παρουσιάζει τον άνθρωπο δέσμιο των χρωματικών, των κοινωνικών μορφών, των παθών και προσπαθεί να τον αποδεσμεύσει. Έχει μια τόλμη και ειλικρίνεια σαφή. Το ύφος της είναι εντελώς προσωπικό. Οι ψυχικές καταστάσεις, το επίπεδο του πολιτισμού, η εσωτερική δύναμη, είναι θέματα που προσπαθεί να εκφράσει, γιατί η ανθρώπινη μορφή είναι το αγαπημένο της θέμα… «ΑΥΓΉ» Μάιος 1966 …Ηφαίστεια ανησυχίας ταράσσουν το πινέλο της Ορφανουδάκη και σε κάθε ταμπλώ αναφαίνεται το φυσικό δεδομένο της ιδιοσυγκρασίας της. Τίποτα δε σ’ ανεβάζει στο ιδεολογικό μυστήριο της τέχνης. Η Ορφανουδάκη παρουσιάζεται μέσα σε στοιχεία ανταρσίας, που επιτυγχάνουν τον κραδασμό και είναι γι’ αυτή θέλγητρο και ιδεώδες. Αμείλικτο το πινέλλο της στην παρατήρηση του εσωτερικού της κόσμου αποκορύφωμα μιας ηδυπάθειας, δυνατής όμως σε καθαρότητα… Υπάρχει κάποια φυγή και κάποιο βύθισμα στους κόσμους της μοναξιάς. Υπάρχει ένα ζωγραφικό φάσμα, που στέκεται έξω από τον ροματισμό. Σε όλα της τα έργα συναντάς την τρικυμία που έρχεται σε διάστση μέσα στη ζωγραφική παράδοση. Ανοίγεται στο ζωγραφικό αυτό σύνολο ένας κρουνός ανησυχίας και τόλμης μαζί. Φανερώνεται ακόμα και μια ιδιοσυγρασία γεμάτη αυτονομία… Τα έργα όλα της Ορφανουδάκη, για να εκφράσω με δύο ακρότητες, άλλα θέλγουν και άλλα ξαφνιάζουν μέσα σε μια γονιμότητα άφθαστη και σ’ ένα μάτι εξαιρετικό «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ» 2 Νοεμβρίου 1966 Εύα Παπαγγελούτσου
Με θερμή προσήλωση στην τέχνη της η Μαρία εκδηλώνει γόνιμα τα στοιχεία της τέχνης, αυτά που της μορφοποιούν τα οράματά της και κλείνουν τις ανησυχίες της, το πάθος της, και ολοέτοιμη την παρόρμηση, που κυριαρχεί στο πνεύμα της ζωγράφου σαν αφετηρία, που την εμπνέουν στο βάθος της σχολής της, σαν αξία, που ειδωλοποιείται μέρα με την μέρα και γίνεται οικεία και γνώριμη στον ελληνικό χώρο και την κάνουν ανεξάρτητη, για να χαράσσει σύνορα στην τέχνη…. «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ» 4 Απριλίου 1978 Εύα Παπαγγελούτσου Ο κάθε πίνακας της Μαρίας Ορφανουδάκη, σε καθηλώνει με τη ζωντάνια και την δύναμη της εκφραστικότητάς του, με την πραγματική πνοή της δημιουργίας. Σε κάθε πίνακά της αποτυπώνεται και ένα βαθύ συναίσθημα: ο οίκτος, η ελπίδα, η αγωνία για τη ζωή… 18-4-77 Νίκανδρος Κεπέτης
Με μεγάλη χαρά είδα και εθαύμασα την τόσο ζωντανή ανθρώπινη χαρακτηριστική ζωγραφική της κ. Ορφανουδάκη. 20-4-77 Κωνσταντίνος Τρυπάνης Χαίρω που μου εδόθη η ευκαιρία να θαυμάσω το τόσο δημιουργικό ταλέντο της κ. Ορφανουδάκη. Κωνσταντίνος Σταφανάκης Μαρία μου, καλό μου παιδί, στα θρανία ομολογώ ότι δεν σε θαύμασα κάποτε, σήμερα σε θαυμάζω και σε προσέχω και φεύγοντας απόψε τόσο συγκινημένη από το μεγάλο έργο σου, σου σφίγγω το χέρι μ’ όλη τη δύναμη για να συγχαρώ αυτή τη φορά τη Μεγάλη και Αληθινή Μαρία. Πάντα με Αγάπη Μαρία μου, πολύ συγκινητικό το έργο σου. Με την εσωτερικότητα που σε διακρίνει. Εύχομαι αυτή η ανοδική πορεία σου να φθάσει στο αποκορύφωμά της. Προχώρα λοιπόν. Με την αγάπη όλων μας. 22-4-77 Θεόδ. Κατριβάνος
ΑΥΣΤΗΡΟΤΗΤΑ στη γραμμή, δραματικότητα, ρωμαλεότητα στο χρώμα και στη μορφή, είναι τα κύρια χαρακτηριστικά στη δουλειά της Μαρίας Ορφανουδάκη… Η Ορφανουδάκη δεν προσεχώρησε ποτέ, σε καμμιά σχολή ζωγραφικής, αλλά αντίθετα προσπαθεί συνεχώς να επινοήσει δικό της εντελώς προσωπικό στυλ και ύφος που αποκαλύπτεται στις μορφές της. Γιατί η ζωγράφος πιστεύει πως μόνο ο βαθύς πόνος είναι αλήθεια, είναι δύναμη, είναι τέχνη, είναι ένας άνθρωπος που νοιώθει βαθιά, που πονά μέσα του, που και αυτόν τον πόνο αποτυπώνει στους πίνακές της… 18 Ιουνίου 1977 «ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ» …. Η Μαρία είναι μια «Ιέρεια», που χρησμοδοτεί σε έναν ναό που η ίδια έχει δημιουργήσει – τον καστρόπυργο της ειρήνης στ’ Άπτερα των Χανίων. Από την έπαλξη αυτή της ειρήνης των Απτέρων, η Μαρία δίνει στον άνθρωπο φτερά, με τη Ζωγραφική, με την ποίησή της και με τον αγώνα της για την «ΕΙΡΗΝΗ». Λυκούργος Καλλέργης (1989) Έτσι που έχουνε έρθει τα πράγματα, όλοι εμείς που παλεύουμε για την ΕΙΡΗΝΗ και τον Άνθρωπο, θα πρέπει να κτίσουμε ένα τέτοιο προμαχώνα απέναντι, σε κάθε πεδίο βολής – Να σε μιμηθούμε Μαρία. Βασίλης ΚΑΒΑΘΑΣ Εγκάρδια συγχαρητήρια για τη δημιουργία του «Εργαστηρίου ΕΙΡΗΝΗΣ» αυτής της ωραίας και του τίμιου μόχθου σου. Γεώργιος Αυρουνάκης Εκτός από την Τέχνη, πρέπει κανείς να σας συγχαρεί για τα μηνύματα και τα αισθήματα, για τον ανθρωπισμό σας και την ευαισθησία την πανανθρώπινη. 26-9-80 Χάρης Καρατζάς Ψάχνεις για τρόπο ζωντανό Ο αδελφός σου
Αγαπητή Μαρία 6-8-1983 Άγγελος Δόξας Εγκάρδια συγχαρητήρια για την δημιουργία εργαστηρίου «ΕΙΡΗΝΗΣ ΑΓΑΠΗΣ» αυτής της ωραίας πρωτοβουλίας σου και του τίμιου μόχθου σου. 6-8-1983 Πρωτοπρεσβύτερος Εύχομαι το εργαστήρι αυτό να γίνει άλλος ένας χώρος καλλιτεχνικής δημιουργίας στην υπηρεσία της Ειρήνης της συναδέλφωσης των λαών και της κοινωνικής δικαιοσύνης. Ιδανικά από τα οποία ολόκληρο το έργο σας διαπνέεται. 6-8-1983 Μήτσος Σαχίνης Βλέποντας τη δουλειά ή καλύτερα την προσφορά της Μαρίας Ορφανουδάκη στο νησί της στον άνθρωπο, στην Ειρήνη δοκιμάζεις ακόμα μια φορά το συναίσθημα ότι το παιχνίδι του κόσμου παίζεται μέσα από τις Μεγάλες Δυνάμεις που συνδέουν τον άνθρωπο με τον Κόσμο, την Τεχνική, την Πολιτική, την Φιλοσοφία την Επιστήμη… Οι δυνάμεις αυτές μπαίνουν σε κίνηση από τον αγώνα, τον θάνατο την σκέψη… Σκέψη και αγώνα σου εδώ και χρόνια Μαρία, η Ειρήνη που σ’ αυτήν εμβαθύνει με τρόπο ξεχωριστό αφιερώνοντας τη ζωή σου με την ξεχωριστική έκφραση του χεριού και των χρωμάτων, ταξιδεύοντας σ’ όλα εκείνα τα μέρη όπου ο άνθρωπος κλεισμένος στα προστατευτικά δεσμά του πολιτισμού του 20ου αιώνα, απειλείται και σκέπτεται…. 6-8-1983 Δανάη Στρατηγάκη Για κάθε έργο ένας τίτλος. Ένα όνομα. Για όλα τα έργα ένα επιφώνημα. Αδελφή μου!
Από τα σύμβολα που χρησιμοποιείς για να βγάζεις τα θέματα των έργων σου, ξεσκεπάζεις τον ψυχικό σου κόσμο και τους στόχους της Τέχνης σου. Λεβεντιά, ανθρώπινοι πόνοι, ιδανικά σαν την Ειρήνη, την Αγάπη, τη Δικαιοσύνη και την Ευτυχία, όλα εκφρασμένα με μαεστρία και εσωτερικότητα. Ένα «Εύγε» μου φαίνεται λίγο, για την αποτίμηση της δουλειάς που αντίκρισα και που χάρηκα. 10-4-78 Απ. Μαγγανάρης Όλα τα έργα της Μαρίας Ορφανουδάκη μαρτυρούν την άπειρη αγάπη της για τον άνθρωπο. Είναι το έργο σου σαν ένα πετυχημένο γάμο: Το αίσθημα βρήκε το ταίρι του στη γνώση. Μερικά από τα παιδιά μοιάζουν περισσότερο του πατέρα και άλλα της μητέρας. Σου εύχομαι να μη βαρεθείς να γενάς τέτοια όμορφα παιδιά…. Μα πιο πολύ η Μαρία Ορφανουδάκη είναι ένας πολιτικός σχολιαστής, που για πέννα έχει το χρωστήρα. Ποτέ δεν διάβασα καυστικώτερα σχόλια για την Ινδοκίνα ή τη Χιλή… Η καλλιτέχνης εκφράζει αυτά που η ανθρωπότητα θα συνειδητοποιήσει μετά από μια δυό γενεές. Η Ορφανουδάκη εκφράζει την ανθρωπιά και την αγάπη για το παιδί. Ίσως έτσι βαδίζει 3-4 γενεές μπροστά απ’ την ανθρωπότητα. 12-4-78 Μ. Πρωτοπαπαδάκης Ο γάμος ανάμεσα στο αίσθημα και τη γνώση εξακολουθεί την ευτυχισμένη πορεία του. Το έργο του εξακολουθεί να γεννοβολά όμορφα παιδιά. Συγχαρητήρια. Το κυριότερο στοιχεί της Καλλιτεχνικής πορείας της Μαρίας Ορφανουδάκη στο χώρο της Τέχνης, είναι η συνεχής αναζήτηση σ’ όλες τις προσπάθειές της για ΕΙΡΗΝΗ για ΑΓΑΠΗ. «Ανήμπορη καρδιά Πώς να βαστάξει Σ’ άλλους στίχους της βγαίνει ο απελπισμός της για την απάνθρωπη ζωή που έχει διαμορφώσει ο άνθρωπος για τον άνθρωπο. Μάιος 1979 «ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ»
…. Πρόκειται για μια ζωγραφική που κατά κύριο λόγο βασίζεται στο συναίσθημα. Τα θέματά της, οι σφαγές, οι πόλεμοι, η πείνα, τα πάθη του ανθρώπου. «Το έργο τέχνης» λέει η Ορφανουδάκη «δεν φτάνει ν’ απευθύνεται μόνο στις αισθήσεις. Πρέπει να προκαλεί σοβαρές αντιδράσεις σ’ ένα βαθύτερο επίπεδο, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται ορισμένοι κραδασμοί στο πνεύμα δέκτη του θεατή»… …. Γενικότερα μας είναι αδύνατο ν’ αναλύσουμε όλο το έργο της Ορφανουδάκη. Μόνο στο σύνολο του μπορούμε να το κοιτάξουμε, σαν τη φλογερή εξομολόγηση ενός σπάνια προικισμένου ανθρώπου που ανοίγοντάς μας την ψυχή του, άλλοτε χλευάζει, άλλοτε μιλάει τη γλώσσα μας ατέλειωτης τρυφερότητας κι άλλοτε ξεστομίζει τις πιο φρικτές κατάρες. …. Στα χέρια της δεν κρατά τη δύναμη βομβών νετρονίου μα ένα πινέλο και χρώματα. Και ζωγραφίζει. Και μονολογεί «Ας ήταν μόνο πίνακας. Κι οι σκέψεις ξεχύνονται και γίνονται μολύβι καυτό και πηδούν… Κι άθελά τους πηγαίνουν εκεί: Στις ανθρωποσφαγές του Βιετνάμ, στη Χιλή… Και σου φέρνουν απόγνωση. Σαν τη δικιά της της Μαρίας Ορφανουδάκη της Χανιώτισσας που τώρα και κάμποσες μέρες στέλνει το δικό της μήνυμα «ΕΙΡΗΝΗ – ΑΓΑΠΗΣ» ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ… ΈΡΓΑ ψυχής ,έργα διαμαρτυρίας και προσωπικής πάλης ,έργα που θυμίζουν κάθε λεπτό της πολύχρονης ,άνισης πολλές φορές πάλης σου, !
!Ιωάννα ΛΙΤΙΝΑ 4-2-2021
Ψάχνεις για τρόπο με μήνυμα στη ζωγραφιά να περπατήσει ο Χριστός να φύγουν τα Καρφιά!!!
Ο αδελφός σου ! ΣΤΕΛΙΟΣ Βαφτισμένη η σκέψη κι η ψυχή σου μέσα στον ιδρώτα και τα δάκρυα. Αναντρανιστά Μαρία ! Ο Περσικός Κόλπος, η Χιλή, η Αφρική… Υπάρχουν! Ειρωνία θα ναι να πνιγείς στα δικά σου δάκρυα πάνω στον αγώνα σου για να στερέψεις των άλλων τα δάκρυα.
Ο Αδελφός σου ! ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ Αύγουστος 1988
Έκανες μπούσουλα της ζωής σου τά λόγια του Τάσου Λειβαδίτη
« Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος δεν θα πάψεις ούτε στιγμή ν΄ αγωνίζεσαι για την Ειρήνη και για το Δίκαιο.» Δεν υπάρχει ατομική αναγνώριση σε αυτό που κάνεις για τα ιδανικά και για τον Aνθρωπο !……
O Aδελφός Σου ! ΛΕΩΝΙΔΑΣ 5-8-2012
Για κάθε έργο ένας τίτλος. Ένα όνομα. Για όλα τα έργα ένα επιφώνημα. Αδελφή μου!
Ο αδελφός σου ! ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ 22-4-1977 |
Χανιωτικα ΝΕΑ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΣΤΗΝ ΠΥΛΗ ΣΑΜΠΙΟΝΑΡΑ
Εικαστική έκθεση της Μαρίας Ορφανουδάκη M,O
Από: Ελένη Φουντουλάκη
Δημοσιεύθηκε στις: 08-08-2011
Ο άνθρωπος και τα πάθη της ψυχής βρίσκονται στο επίκεντρο των έργων της Μαρίας Ορφανουδάκη, η οποία, έπειτα από δώδεκα χρόνια, επιστρέφει με μία ιδιαίτερη εικαστική έκθεση στον ατμοσφαιρικό χώρο της Πύλης Σαμπιονάρα, που εγκαινιάστηκε προχθές.
Η έκθεση περιλαμβάνει έργα ζωγραφικής, προβολή βίντεο αντιπολεμικού χαρακτήρα, μουσική και ποίηση της ιδίας.
‘Είναι ένα νέο ουσιαστικότερο ξεκίνημα για μενα. Και ήθελα πάλι από εδώ, πάλι από τα Χανιά να ξεκινήσω’, ανέφερε στα ‘Χ.Ν.’ η κα Ορφανουδάκη.
‘Είναι η πρώτη φορά που κάνω κάποια δημόσια παρουσία μετά από δώδεκα χρόνια, για προσωπικούς λόγους. Εχει συσσωρευθεί πολλή πίκρα μέσα μου, πολύ παράπονο και πόνος.
Ηθελα πάλι από εδώ, πάλι από τα Χανιά να ξεκινήσω. Και τώρα νοιώθω πολύ πιο έντονα συναισθήματα ακόμη και από το πρώτο μου ξεκίνημα, την πρώτη μου ατομική έκθεση στον Παρνασσό, όταν ήμουν 16 χρονών’, επεσήμανε.
Ο άνθρωπος και η ψυχή του ανθρώπου παραμένει πάντα το ζητούμενο τόνισε η κα Ορφανουδάκη, η οποία επεσήμανε πως: ‘Ο άνθρωπος είναι κάτι καταπληκτικό, έχει τόση ομορφιά. Ομως ο σύγχρονος τρόπος ζωής, τα μηνύματα που θέλουν να μας περνούν οδηγούν στο να χάνει την ταυτότητά του’.
Οπως επεσήμανε η Μαρία Ορφανουδάκη: ‘Η ζωή θα γίνει ανθρώπινη τότε μόνο!
Οταν αποκτήσουμε την ικανότητα να αγαπάμε των άλλων τα παιδιά το ίδιο με τα δικά μας’.
Από την πλευρά του ο αντιδήμαρχος, κ. Δημήτρης Λειψάκης, ανέφερε ότι: ‘Τι μπορεί να πει κανείς για τη Μαρία Ορφανουδάκη, όταν γι’ αυτήν έχουν μιλήσει άνθρωποι όπως
ο Γιάννης Ρίτσος, ο Μίκης Θεοδωράκης, ο Μάνος Κατράκης, ο Λυκούργος Καλλέργης, ο Φρέντυ Γερμανός, ο αρχιεπίσκοπος Ειρηναίος και τόσοι άλλοι.
Η ίδια επέλεξε να επιστρέψει στα Χανιά και να δημιουργήσει το Εργαστήρι Ειρήνης στην Απτέρα. Πρόκειται για μία ολοκληρωμένη καλλιτέχνη, ζωγράφο, ποιήτρια, μουσικό, μα πάνω από όλα με άπλετη αγάπη για τον συνάνθρωπό της και τα Χανιά. Ο Δήμος Χανίων και η ΚΕΠΠΕΔΗΧ – ΚΑΜ δεν θα μπορούσαν να μην στηρίξουν το έργο
της Μαρίας Ορφανουδάκη’.
Η εικαστική έκθεση της Μαρίας Ορφανουδάκη θα διαρκέσει μέχρι την Κυριακή 14 Αυγούστου στην Πύλη Σαμπιονάρα.
Την έκθεση διοργανώνει ο Δήμος Χανίων και το Εργαστήρι Ειρήνης της Μαρίας Ορφανουδάκη και θα λειτουργεί καθημερινά
10 π.μ. – 2 μ.μ. και 7 – 10 μ.μ.