Ζωγραφική Εκθέσεις Painting Exhibitions картина выставки Maria Orfanoudaki M.O

 

 Εκθέσεις της Μ.Ο – Exhibitions of M.O

 

 … Ο νους, η καρδιά της Μαρίας όλα είναι ιδιόρρυθμα

… ακατάπαυστα προσπαθεί να διαπεράσει όσο περισσότερο όσο αποφασιστικότερα

μπορεί τα λογικά μυστήρια του κόσμου, της πραγματικότητας που την περιβάλλει…Η Μαρια είναι γεννημενη Δημιουργος   Ενας ευαισθητος σεισμογραφος που καταγραφει ψυχικους κραδασμους…..

Ιάκωβος Καμπανέλης

montaz

Εκθέσεις της Μ.Ο – Exhibitions of Maria Orfanoudaki M.O

 

 

ΠΑΡΕΥΡΕΘΗΣΑΝ

 Εις την  νέα  παρουσίαση  Έργων της Μαρίας Ορφανουδάκη  οδός Ραβινέ 22, την 22 Απριλίου 1976 παρευρέθησαν οι:

  1. Ο Αρχηγός του Κόμματος της Ε.Δ.Α. Ηλίας Ηλίου.
  2. Ο Υπουργός Πολιτισμού και Επιστημών, Κωνσταντίνος Τρυπάνης
  3. Ο Υπουργός Δικαιοσύνης, Κωνσταντίνος Στεφανάκης
  4. Ο Υπουργός Δημοσίας Τάξεως, Γεώργιος Σταμάτης
  5. Ο Γενικός Γραμματεύς του Υπουργείου Εσωτερικών, Αργύριος Μπότσης
  6. Ο Γενικός Γραμματεύς του Υπουργείου Πολιτισμού, Δημήτριος Μένεγας
  7. Ο Γενικός Γραμματεύς Βουλής, Παναγιώτης Βερροιόπουλος
  8. Ο Νομάρχης Διαμερίσματος Δυτικής Αττικής, Νικήτας Κωβαίος
  9. Ο Νομάρχης Αρκαδίας, Παναγιώτης Γύφτουλας
  10. Ο Δήμαρχος Πειραιώς, Αναστάσιος Βουλόδημος
  11. Ο Γενικός Διευθυντής της Ε.Ρ.Τ., Δημήτριος Συνοδινός
  12. Ο Διευθυντής Πολιτισμού Λουκάς Λιναράς.
  13. Ο πρ. Πρύτανης του Ε.Μ.Π. (Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου), Αθανάσιος Ρουσόπουλος
  14. Ο Γεώργιος Βαρδινογιάννης
  15. Ο Αλέκος Λιδωρίκης , Συγγραφέας , Δημοσιογράφος
  16. Ο Άγγελος Δόξας,Τεχνοκριτικός
  17. Η κ. Ναυσικά Αναγνωστοπούλου
  18. Η Δις Κωνσταντίνου Μητσοτάκη
  19. Ο  Φρέντυ Γερμανός,Δημοσιογράφος
  20. Η Δανάη Στρατιγάκη , Δημοσιογράφος
  21. Η Αλεξανδρή , Δημοσιογράφος,κοσμικογράφος
Maria ORFANOYDAKI MO

Εκθέσεις της Μ.Ο Ζωγραφικη – Exhibitions of Maria Orfanoudaki M.O Painting

To the Minister of Education and Religious Affairs of Greece , 1975

I have the honor to inform you for the epitychian have just carried them to Paris the painter and poetMaria ORFANOUDAKI .
Oftentimes not received the joy to present to the French public , bystanders , super personalities of Arts and Letters , of all of Paris .
Her talent regarding painting and poetic work of His ORFANOUDAKI gave great epitychian everywhere .
We carried them through the high level of work, the astraptokopousa echoes of Greek Culture, which it existed Culture mother of French Culture .
The Master ORFANOUDAKI Maria was honored publicly 19in April in Paris ,
the ” IAUTE AKADEME INTERNATIONALE DE LUTEDE»,
which had offered the Diploma and medal pink .
This fine distinction was given to the identification of artistic value.
I take this opportunity is for you to extend the warmest congratulations for the special prosochin wherein you give to artists for the elevating everything to education and the arts .
He was to dechthite expression of the most distinguished authorities emotions .
Marceau Constantin President Administratif de la

«HAUTE ACADEMIE INTERNATIONALE DE LETECE»

Όπως έχει επισημανθεί από τον

Paul Petrides

 

 

 

Προς τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων Ελλάδος ,   έτος 1975

 

Έχω την τιμήν, να σας πληροφορήσω δια την επιτυχία την οποίαν μόλις έφερε εις το Παρίσι η ζωγράφος και ποιήτρια Μαρία ΟΡΦΑΝΟΥΔΑΚΗ.

Πολλάκις δε έλαβαν την χαρά να την παρουσιάσω εις το Γαλλικό κοινό, παρευρισκομένων, έξοχων προσωπικοτήτων των Γραμμάτων και Τεχνών, από όλο το Παρίσι.

Το ταλέντο της όσον αφορά το ζωγραφικό και ποιητικό έργον της ΟΡΦΑΝΟΥΔΑΚΗ  της έδωσε παντού μεγάλη επιτυχία.

Μας έφερε δια της υψηλής στάθμης του έργου της,  την αστραφτοκοπούσα  ηχώ του Ελληνικού Πολιτισμού, ο οποίος Πολιτισμός υπήρξε η μητέρα του Πολιτισμού της Γαλλίας.

Η Μαιτρ  Μαρία ΟΡΦΑΝΟΥΔΑΚΗ είχε τιμηθεί δημοσίως την 19ην Απριλίου εις το Παρίσι, από την

«ΗΑUTE AKADEME INTERNATIONALE DE LUTECE», η οποία  της προσέφερε Δίπλωμα και το μετάλλιο το ροδόχρουν.

Αυτή η ωραία διάκριση  της εδόθη εις αναγνώριση της καλλιτεχνικής αξίας της.

Επωφελούμαι δε αυτής της ευκαιρίας δια να σας απευθύνω τα πιο θερμά συγχαρητήρια, δια την ιδιαιτέρα προσοχή την οποίαν δίδετε εις τους καλλιτέχνες, δια την ανύψωση πάντα της μορφώσεως  και των τεχνών.

Ευαρεστηθείτε να δεχτείτε την έκφραση των πιο διακεκριμένων συναισθημάτων.

 ΠΡΟΕΔΡΟΣ  ΜARCEAU Constantin

Θεωρείται η Ζωγράφος του μέλλοντος… Διαθέτουσα γνήσιο ταλέντο και δυνατότητες λαμπρών δημιουργικών χειρισμών των χρωμάτων, ενώ πίσω από τα θέματά της διακρίνεται μια έντονη ποιητική διάθεση, η οποία δίνει τεράστιες προεκτάσεις εσωτερικότητας και ονείρου Γενικώς, οι πίνακες της Ορφανουδάκη εντυπωσιάζουν λόγω του έντονα προσωπικού στοιχείου των, αποτελούν συνδυασμό δυναμισμού και τρυφερού λυρισμού, εκρηκτικότητας και ήρεμης αντιμετωπίσεως των πραγμάτων.

Στέλιος Αρτεμάκης Εφημ. «ΒΡΑΔΥΝΗ» 26 Απριλίου 1970

ΠΕΤΡΙΔΗΣ

Όπως τόνισε ο Paul PETRIDES  Αξιολογητής Ζωγραφικής σε Παγκόσμιο Επίπεδο

 Είναι ζωγράφος του μέλλοντος

 Έχοντας ένα πραγματικό ταλέντο και τις δυνατότητες λαμπρού δημιουργικού χειρισμού των χρωμάτων, υπάρχει μια έντονη ποιητική διάθεση, η οποία δίνει τεράστιες επεκτάσεις εσωτερικών σχέσεων και drea Γενικά, οι πίνακες του Ορφανουδάκη εντυπωσιάζουν εξαιτίας του ισχυρού προσωπικού τους στοιχείου, είναι ένας συνδυασμός δυναμισμού και τρυφερού λυρισμού, εκρηκτικότητας και ηρεμίας των πραγμάτων

Painting Peace – Maria Orfanoudaki MO -Lama Aptera

Η τέχνη της είναι μια κραυγή Αγάπης και Ειρήνης. Συνεπώς μπορείς αξεδιάλυτα να διακρίνεις την πάλη, που γίνεται μέσα της και την προσπάθειά της να σταθεί στον φυσικό και νόμιμο ανθρώπινο χώρο. Η ίδια μας εξηγεί την αφετηρία από όπου ξεκινά.

«Αν η μοίρα, σε κάνει να γεννηθείς ελεύθερο και δημιουργός, τότε η ζωή σου θα είναι, μια ζωή επική, δημιουργώντας σε κατάσταση πολέμου, την κοινωνία».

Η πραγματοποίηση ενός ονείρου των παιδικών της χρόνων, ήταν να δημιουργήσει το «Εργαστήρι της ΕΙΡΗΝΗΣ» στο τόπο που γεννήθηκε. Το εργαστήρι κτίστηκε στα Άπτερα του Αποκόρωνα, το όνειρο πραγματοποιήθηκε πληρωμένο με το τίμημα του μόχθου και της εργασίας μιας ζωής, χωρίς να έχει άλλους πόρους ή βοήθεια από πουθενά. Μια επίσκεψη μου στο εργαστήρι της Μαρίας Ορφανουδάκη, με έκαμε να την δω, με τα μάτια της ψυχής και του νου και να νοιώσω πολύ κοντά στην ψυχή και το πνεύμα της ζωγράφου. Συμμετέχω στις προσδοκίες της και εύχομαι, όπως το όνειρό της να γίνει πραγματικότητα, που είναι, οι άνθρωποι να δημιουργούν για την ΕΙΡΗΝΗ, να αγαπούν και να εργάζονται για την ΕΙΡΗΝΗ, να πιστεύουν στην ΕΙΡΗΝΗ.

. Και κλείνω το ρεπορτάζ μου με ένα ποίημα της ίδιας που κάποτε διάβασα σ’ ένα βιβλίο της. Διότι η Μαρία Ορφανουδάκη δεν είναι μόνο μια ξεχωριστή ζωγράφος αλλά και ποιήτρια.

«Την Έκθεσή μου ατή

Πάλι Αφιερώνω στην ζωγράφο σου Άνθρωπε…..».

Ιωάννης Πουρνάρας  ΕΠΙΚΑΙΡΑ  –  ΠΑΠΥΡΟΣ ΛΑΡΟΥΣ

 

…Μέσα από τα φυσικά χαρακτηριστικά των μορφών της συλλαμβάνει το βάθος της

προσωπικότητας των και αποδεικνύεται ένας βαθύς ανατόμος της ψυχής του Ανθρώπου

. Γιατί η ζωγραφική της, είναι μια επανάσταση στην αδικία,

και ένα κάλεσμα στον αγώναγια την ΕΙΡΗΝΗ

28-2-1974 Ν. ΚΡΑΝΙΔΙΩΤΗΣ Πρέσβης ΚΥΠΡΟΥ

 


 

Η καλλιτέχνης εκφράζει αυτά που η ανθρωπότητα θα συνειδητοποιήσει μετά από μια δυό γενεές. Η Ορφανουδάκη εκφράζει την ανθρωπιά και την αγάπη για το παιδί. Ίσως έτσι βαδίζει 3-4 γενεές μπροστά απ’ την ανθρωπότητα.

12-4-78 Μ. Πρωτοπαπαδάκης –Υπουργος

 

Εκτός από την Τέχνη, πρέπει κανείς να σας συγχαρεί για τα μηνύματα και τα αισθήματα, για τον ανθρωπισμό σας και την ευαισθησία την πανανθρώπινη.

26-9-80 Χάρης Καρατζάς   Υπουργός

 

Η έκθεσή σου, που εγκαινιάσθηκε απόψε, αγαπητή Μαρία, μας έδωσε μια ξεχωριστή αισθητική απόλαυση.

15-5-1976 Ηλ. Ηλιού

 

12-4-78 Μ. Πρωτοπαπαδάκης
Υφυπουργός Βιομηχανίας
Ψυχολόγος

Ο γάμος ανάμεσα στο αίσθημα και τη γνώση εξακολουθεί την ευτυχισμένη πορεία του. Το έργο του εξακολουθεί να γεννοβολά όμορφα παιδιά. Συγχαρητήρια.
26-8-80 Νίκος Δ. Δεληπέτρος
Γ. Γραμματεύς Τύπου

Το κυριότερο στοιχεί της Καλλιτεχνικής πορείας της Μαρίας Ορφανουδάκη στο χώρο της Τέχνης, είναι η συνεχής αναζήτηση σ’ όλες τις προσπάθειές της για ΕΙΡΗΝΗ για ΑΓΑΠΗ.
Και αυτό ακριβώς το πάθος για την πραγματοποίηση αυτών των εννοιών την κάνει να ξεχωρίζει στο χώρο της Τέχνης. Να ξεχωρίζει όχι μόνο σαν καλλιτέχνης αλλά και σαν άνθρωπος.
Συνεχώς μπορείς ξεδιάλυτα να διακρίνεις την πάλη που γίνεται μέσα της και την προσπάθειά της να σταθεί στο φυσικό και Νόμιμο ανθρώπινο χώρο. Η ίδια εξηγεί την αφετηρία από την οποία ξεκινά. «Αν η μοίρα σε κάνει να γεννηθείς ελεύθερος και δημιουργός, τότε η ζωή σου θα είναι μια ζωή επική, δημιουργώντας σε κατάσταση πολέμου και την κοινωνία». Και η Ορφανουδάκη πολεμάει συνεχώς με την κοινωνία και ταυτόχρονα παλεύει με την χυμώδη και πηγαία ζωτικότητάς της να λυτρωθεί απ’ αυτήν και να την κάνει πνεύμα.

«Ανήμπορη καρδιά Πώς να βαστάξει
Πώς να βρει του λυτρωμού
τη λύση που πασχίζει;
Να κάμει πήδημα
Σάλτο γερό και να βγει
Απ’ του πετσιού τα τρίσβαθα
Τ’ ασήκωτο το βάρος
…………………..
…………………..».

Σ’ άλλους στίχους της βγαίνει ο απελπισμός της για την απάνθρωπη ζωή που έχει διαμορφώσει ο άνθρωπος για τον άνθρωπο.
«Την Έκθεση μου αυτή
Πάλι
Αφιερώνω στη ζωγραφιά σου Άνθρωπε
Φτιαγμένη με το πινέλο
Βουτηγμένο στα δάκρυα και τον
ιδρώτα σου
Που στάζουν, πάνω στην ατσάλινη
παλέτα
Για να μου δώσουν
Το χρώμα το χακί».

Μάιος 1979 «ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ»

Η Ορφανουδάκη εκδηλώνεται σ’ όλες σχεδόν τις μορφές της Τέχνης, Διακόσμηση, Ζωγραφική, Ποίηση, Σχέδιο Μόδας, Σκηνοθεσία. Όχι πως ψάχνει να βρει τι της πηγαίνει καλύτερα, απλώς πιστεύει στις δυνάμεις της, νομίζει πως φέρνει μία εσωτερική ανανέωση, πλουτίζοντας όλους σχεδόν τους τομείς της Τέχνης.
Παντού φαίνεται το δεδομένη της Κρητικής ιδιοσυγκρασίας της….

Δημήτρης ΡΙΖΟΣ
Απρίλιος 1987 «Αδέσμευτος Τύπος»

Αναρτήθηκε από M.O ……….

 

Γενικότερα, η έκφραση είναι το σημαντικότερο στοιχείο της ζωγραφικής της που κι αυτήν τη βρίσκει πάντα στις γέρικες μορφές ταλαιπωρημένες, παραμορφωμένες, σχεδόν από τον πόνο, την αδικία, την φτώχεια, αδιαφορώντας δια την αισθητική πλευρά των θεμάτων της, προσπαθώντας με τα παραμορφωμένα πρόσωπα να εκφράσει την εσωτερική ουσία τους. Η λιτή σύνθεση, το αυστηρό σχέδιο, τα εκφραστικά της χρώματα, το πάθος και η απόγνωση, εκφράζουν τα περισσότερα έργα της. Σ’ όλες τις προσπάθειες της παραμένει ένας βαθύς ανατόμος της ανθρώπινης ψυχής, που πλησιάζει τον κόσμο και τον άνθρωπο με μια βαθιά και γνήσια ουμανιστική διάθεση. Αυτό που διαπιστώνεται σε όλες τις καλλιτεχνικές της προσπάθειες, ζωγραφική και ποίηση είναι μια μόνιμη απαισιοδοξία και μια βαθιά αγωνία, μια αδιάκοπη αναζήτηση του Θεού και του ανθρώπου, σ’ έναν κόσμο που έχει χάσει τόσο το θείο όσο και το ανθρώπινο, Τα πρόσωπα της είναι πάντα σύμβολα του αιώνιο ανθρώπινου διχασμού παρουσιάζονται πάντα να ζητούν τον ουρανό χωρίς να μπορούν να εγκαταλείψουν και τη γη. Και όπως λέει η ίδια, τα σώματα των ανθρώπων που ζωγραφίζει δεν ξεφεύγουν από την γη και όπως τα βλέμματα τους απαιτούν τον Θεό.

ΒΡΑΔΥΝΗ 20 Μαΐου 1976

 

ΚΑΙ ΞΑΦΝΙΚΑ μια φωνή απ’ τη Κρήτη αναστάτωσε πάλι τα νερά…
Ήταν η φωνή της ζωγράφου ΜΑΡΙΑΣ ΟΡΦΑΝΟΥΔΑΚΗ, που μιλώντας σε μια κατάμεστη αίθουσα του Δήμου Αθηναίων ζήτησε να σταματήσει η θριαμβολογία γύρω από τη στράτευση των γυναικών.
«Ας μην γελιόμαστε» είπε η κατάφαση Κρητικοπούλα.
«Με το να ντυθεί η γυναίκα στο χακί δεν πετυχαίνει τίποτα άλλο παρά να ξεπέσει εκεί που έχει ξεπέσει προ πολλού ο άνδρας».
Και έχει κάθε δικαίωμα να μάχεται για τις απόψεις της, μια και τις έχει υλοποιήσει σ’ ένα έμψυχο έργο.
Τουλάχιστον 600 απ’ τους πίνακες της έχουν σαν θέμα τους δυστυχισμένα παιδιά απ’ όλο τον κόσμο.
Απ’ την Μπιάφρα απ’ το Βιετνάμ, απ’ το Κονγκό κι απ’ τη Χιλή…

ΦΡΕΝΤΗ ΓΕΡΜΑΝΟΣ
Απρίλιος του 1999

 

….. ΑΥΣΤΗΡΟΤΗΤΑ στη γραμμή, δραματικότητα, ρωμαλεότητα στο χρώμα και στη μορφή, είναι τα κύρια χαρακτηριστικά στη δουλειά της Μαρίας Ορφανουδάκη…Η Ορφανουδάκη δεν προσεχώρησε ποτέ, σε καμμιά σχολή ζωγραφικής, αλλά αντίθετα προσπαθεί συνεχώς να επινοήσει δικό της εντελώς προσωπικό στυλ και ύφος που αποκαλύπτεται στις μορφές της. Γιατί η ζωγράφος πιστεύει πως μόνο ο βαθύς πόνος είναι αλήθεια, είναι δύναμη, είναι τέχνη, είναι ένας άνθρωπος που νοιώθει βαθιά, που πονά μέσα του, που και αυτόν τον πόνο αποτυπώνει στους πίνακές της…

18 Ιουνίου 1977 «ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ»

ΑΚΡΟΘΙΓΩΣ
Μεγάλη Τετάρτη
Ο Χριστός εχάθη

Γράφει ο Βαγγέλης Κακατσάκης
Εφημερίδα «ΧΑΝΙΩΤΙΚΑ ΝΕΑ» 20/4/2000

Διαβλέποντας τους κινδύνους που ελλοχεύουν…
Μαρία Ορφανουδάκη «η γυναίκα που δημιουργεί στο όνομα του ανθρώπου και της Ειρήνης, νιώθοντας την αδιαφορία του κόσμου» πριν από λίγον καιρό, «θέλησε να σβήσει ένα μεγάλο κομμάτι της ζωής της». «Εις την οδόν έξω ουδέν ακούουν οι λαοί», βλέπετε, για να θυμηθούμε τον αλεξανδρινό Ποιητή. Όμως η Μαρία της Ειρήνης, όπως αποκαλείται η ζωγράφος μας, βρήκε το κουράγιο να συνεχίσει να μιλά από το μετερίζι της ανθρωπιάς που έστησε εδώ και είκοσι χρόνια στην αρχαία Απτέρα. Διαβλέποντας πάντα τους κινδύνους που ελλοχεύουν και ακούγοντας διαρκώς την απελπισμένη φωνή της Πυθίας για το Φοίβο που δεν έχει πια καλύβα. Κι όλα αυτά «στην πλήθουσα αγορά των μεταπρατών όπου διατιμούνται τα αδιατίμητα», κι ενώ ο τεχνολογικό ορυμαγδός σκιάζει τους ιλαρούς ορίζοντες…
Μήπως όμως η φωνή της Μαρίας, καταγεγραμμένη σε προηγούμενη πρόσκλησή της, είναι, ακριβώς γι’ αυτό, περισσότερο από ποτέ επίκαιρη; Ας την ακούσουμε:
«Την έκθεσή μου αυτή πάλι αφιερώνω
στη ζωγραφιά σου Άνθρωπε
φτιαγμένη από το πινέλο, βουτηγμένο
στα δάκρυα και τον ιδρώτα σου
που στάζουν πάνω στην ατσάλινη παλέτα
για να μου βγάλουν το χρώμα το χακί».

Μαρία Ορφανουδάκη

Βαθιά αγωνία και αδιάκοπη αναζήτηση του Θεού και του ανθρώπου σ’ ένα κόσμο που έχει χάσει τόσο το θείο, όσο και το ανθρώπινο στοιχείο, χαρακτηρίζουν πάντα το έργο της Ορφανουδάκη…
Η ζωγραφική της συνδυάζει πάντα την τέχνη με το ενδιαφέρον της για τον άνθρωπο. Τα θέματά της στρέφονται γύρω από την τραγωδία της καταπιέσεως του ανθρώπου από το συνάνθρωπό τους, το φόβο, το άγχος, την απόγνωση… «Φορέας εκφραστικός όλης αυτής της πανανθρώπινης αναταραχής είναι η προσαρμοσμένη στο θέμα τεχνοτροπία των πινάκων της Ορφανουδάκη με θαρραλέο γραφισμό και τολμηρή χρωματικότητα, εξισορροπημένη πάντα απάνω στο ζυγό της αισθητικής» έγραψε χαρακτηριστικά για την ζωγράφο ο Άγγελος Δόξας…

«ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ» 30 Μαρτίου 1978

 

Γενικά πρέπει να τονίσουμε ότι στοιχεία συμβολισμού βρίσκονται σε όλα σχεδόν τα έργα της καλλιτέχνιδος, ακόμα και στην πλειοψηφία των προσωπογραφιών της, γιατί η Ορφανουδάκη ψάχνει να βρει τον άνθρωπο που κρύβετε πίσω από την μάσκα με την οποία εμφανίζεται και αναζητά τις υποσυνείδητες δυνάμει που μορφοποιούν αυτή την μάσκα. και το ενδιαφέρον είναι ότι υπάρχουν συμβολικά στοιχεία και σε νεκρές φύσεις ακόμα και στο ανθρώπινο σώμα πρόκειται για ένα χαρακτηριστικό της τέχνης της που εξηγεί η μεγαλοσύνη της για την ανεξάντλητη ικανότητα της να μεταμορφώνει και το ποιο απλό το ποιο συνηθισμένο και την ικανότητα της τα πάντα να δέχετε τα πάντα να τα δίνει πίσω με το έργο της.Τα έργα της αποτελούν ένα γραμμικό παροξυσμό και τα χρώματα στους πίνακες της όλο παλμό θαρρείς και ριχτήκαν πάνω στον πίνακα από μια ισχυρή ηλεκτρική εκκένωση .

 

Εφημ ΝΕΑ

 

Όταν η φλόγα στον άψυχο πίνακα γίνεται φλόγα της καρδιάς.
Όταν το άψυχο βλέμμα παίρνει ζωντάνια μέσα στο βλέμμα του «Γκαντ»
Τότε τα πάντα ζωντανεύουν, φως ανάμεσα στα χρώματα ζωντάνια της ψυχής γίνονται! Ειρήνη Γίνονται έκφραση του είναι σου, της ίδιας της ζωής. Και η Μαρία ζει και εκφράζεται με ζωντάνια, γίνεται πάθος γι’ αυτό που αισθάνεται και ψάχνει να δώσει στο άψυχο ζωή, τα καταφέρνει…
Χίλιες Ευχές
Ο Δήμαρχος Χανίων

Γ. Τζανακάκης

Εξαιρετικά ενδιαφέροντα τα έργα της Κας Ορφανουδάκη, ιδιαίτερα οι προσωπογραφίες της. Τα χρώματα της έχουν μια ιδιαίτερη ποιότητα και αρμονία.

28-2-1974 Ν. Κρανιδιώτης
Πρέσβης Κύπρου

Η έκθεσή σου, που εγκαινιάσθηκε απόψε, αγαπητή Μαρία, μας έδωσε μια ξεχωριστή αισθητική απόλαυση.

15-5-1976 Ηλ. Ηλιού

 

Η συζυγία τέχνης της χθεσινής Μαρίας Ορφανουδάκη, με τη σημερινή, είναι μία επιμιξία τόσο θερμή, που αφήνει σαν καταστάλαγμα τον θαυμασμό για τη τόσο ζωντανή εξέλιξη του ταλέντου της.

Αλ. Λιδωρίκης Μάιος 1976

Ο Δήμος Σούδας στο πρόσωπο της Μαρίας Ορφανουδάκη, τιμά απόψε την προσφορά της γυναίκας στην Τέχνη στον Πολιτισμό. Η Μαρία Ορφανουδάκη είναι μια ξεχωριστή προσωπικότητα που συνδυάζει την ευαισθησία, την πρωτοτυπία και την εξαιρετική εκφραστικότητα, καθώς επιδίδετε θαυμάσια στην Ζωγραφική αλλά και στην Ποίηση.
Γυναίκες σαν την Μαρία Ορφανουδάκη αποτελούν ξεχωριστή παρουσία στον Δήμο μας.
Άλλωστε το «Εργαστήρι ΕΙΡΗΝΗΣ» της Μαρίας Ορφανουδάκη βρίσκεται απέναντι από τις στρατιωτικές βάσεις σε πείσμα των καιρών για να θυμίζει σε όλους την ωφελούμενη αντίσταση καθενός από εμάς στην βία και στον πόλεμο και με την προσωπική του έκφραση και δράση και η Τέχνη είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος έκφρασης, αφού αγγίζει την καρδιά κάθε Ανθρώπου.
…… Μαρία θερμά συγχαρητήρια και Σου ευχόμαστε να συνεχίσει για πολλά ακόμα χρόνια με το ίδιο πάθος, τους ίδιους πόθους για την συναδέλφωση των Ανθρώπων.

Θερμά συγχαρητήρια και πάλι
Ιωάννης ΠΕΡΡΑΚΗΣ
Δήμαρχος Σούδας
Αύγουστος 2004

…. Η Ορφανουδάκη έχει ανακαλύψει μια σχολή και κατέχει καλώς το επάγγελμά της. Απαιτείται όχι μόνον ταλέντο και προσπάθεια αλλά και επιμονή και τρομερές θυσίες, για να δημιουργηθεί μια καλλιτέχνιδα όπως στην περίπτωση της Μαρίας Ορφανουδάκη.

«DAILY POST» 2 Μαΐου 1970

 

ΕΚΘΕΣΗ ΑΝΘΡΩΠΙΑΣ…. Στην Έκθεση της Ορφανουδάκη σταματάς στις στράτες του κόσμου, που όσο και αν λέμε πως υπάρχει ΕΙΡΗΝΗ κροταλίζουν τα πυροβόλα και ξεσκίζουν τα κουρέλια της ευτυχίας της. Μια κραυγή Αγάπης – Ειρήνης σαν κι αυτή που ακούεται στην έκθεση της Ορφανουδάκη, δοσμένη με το πιο δυνατό σχέδιο, είναι ότι χρειάζεται τούτες τις ώρες….
Η Μαρία Ορφανουδάκη αναμφισβήτητα είναι η ζωγράφος της ανθρωπιάς και της ειρήνης.

Μάιος 1979 Κώστας Χιωτάκης

…Σε όλη γενικά τη δουλειά της Ορφανουδάκη διακρίνεις ακόμα ένα ον απροσάρμοστο, που δεν θέλει, μα ούτε παραδέχεται καμμιά συνθηκολόγηση, παρά κλαίει για λογαριασμό όλων των ανθρώπων. Συνεχώς βρίσκεται επιστρατευμένη με τον χρωστήρα ή το καλαμάρι στο χέρι για να περικλείσει όλες αυτές τις συγκρουόμενες εσωτερικές καταστάσεις.

17 Μαΐου 1979 «ΚΗΡΥΞ»

…. Όλα της τα έργα μαρτυρούν την εκτυφλωτική προσωπικότητα της Ορφανουδάκη. Σε όλη την πορεία της βλέπεις να ζει μ’ όλη την ψυχή της την ανθρώπινη αγωνία της και αναζητάει με πάθος την ολοκλήρωση. Ο αγώνας της έχει γίνει ένα παράξενο παιγνίδι την μια στιγμή υποφέρει την άλλη γελάει πλατιά γιατί πιστεύει…

«ΕΠΙΚΑΙΡΑ» 25 Νοεμβρίου 1971 Όλγα Μπακομάρου

 

…. Η μορφή του ανθρώπου τη βασανίζει, την καταβάλλει και αγωνίζεται να την εκφράσει, όσο γίνεται πιο έντονα. Προσπαθεί να ελευθερώσει την έκφραση από κάθε δέσμευση. Παρουσιάζει τον άνθρωπο δέσμιο των χρωματικών, των κοινωνικών μορφών, των παθών και προσπαθεί να τον αποδεσμεύσει. Έχει μια τόλμη και ειλικρίνεια σαφή. Το ύφος της είναι εντελώς προσωπικό. Οι ψυχικές καταστάσεις, το επίπεδο του πολιτισμού, η εσωτερική δύναμη, είναι θέματα που προσπαθεί να εκφράσει, γιατί η ανθρώπινη μορφή είναι το αγαπημένο της θέμα…

«ΑΥΓΉ» Μάιος 1966

…Ηφαίστεια ανησυχίας ταράσσουν το πινέλο της Ορφανουδάκη και σε κάθε ταμπλώ αναφαίνεται το φυσικό δεδομένο της ιδιοσυγκρασίας της. Τίποτα δε σ’ ανεβάζει στο ιδεολογικό μυστήριο της τέχνης. Η Ορφανουδάκη παρουσιάζεται μέσα σε στοιχεία ανταρσίας, που επιτυγχάνουν τον κραδασμό και είναι γι’ αυτή θέλγητρο και ιδεώδες. Αμείλικτο το πινέλλο της στην παρατήρηση του εσωτερικού της κόσμου αποκορύφωμα μιας ηδυπάθειας, δυνατής όμως σε καθαρότητα… Υπάρχει κάποια φυγή και κάποιο βύθισμα στους κόσμους της μοναξιάς. Υπάρχει ένα ζωγραφικό φάσμα, που στέκεται έξω από τον ροματισμό. Σε όλα της τα έργα συναντάς την τρικυμία που έρχεται σε διάστση μέσα στη ζωγραφική παράδοση. Ανοίγεται στο ζωγραφικό αυτό σύνολο ένας κρουνός ανησυχίας και τόλμης μαζί. Φανερώνεται ακόμα και μια ιδιοσυγρασία γεμάτη αυτονομία… Τα έργα όλα της Ορφανουδάκη, για να εκφράσω με δύο ακρότητες, άλλα θέλγουν και άλλα ξαφνιάζουν μέσα σε μια γονιμότητα άφθαστη και σ’ ένα μάτι εξαιρετικό

«ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ» 2 Νοεμβρίου 1966 Εύα Παπαγγελούτσου

 

Με θερμή προσήλωση στην τέχνη της η Μαρία εκδηλώνει γόνιμα τα στοιχεία της τέχνης, αυτά που της μορφοποιούν τα οράματά της και κλείνουν τις ανησυχίες της, το πάθος της, και ολοέτοιμη την παρόρμηση, που κυριαρχεί στο πνεύμα της ζωγράφου σαν αφετηρία, που την εμπνέουν στο βάθος της σχολής της, σαν αξία, που ειδωλοποιείται μέρα με την μέρα και γίνεται οικεία και γνώριμη στον ελληνικό χώρο και την κάνουν ανεξάρτητη, για να χαράσσει σύνορα στην τέχνη….

«ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ» 4 Απριλίου 1978 Εύα Παπαγγελούτσου

Ο κάθε πίνακας της Μαρίας Ορφανουδάκη, σε καθηλώνει με τη ζωντάνια και την δύναμη της εκφραστικότητάς του, με την πραγματική πνοή της δημιουργίας. Σε κάθε πίνακά της αποτυπώνεται και ένα βαθύ συναίσθημα: ο οίκτος, η ελπίδα, η αγωνία για τη ζωή…
Ο βαθύς ανθρώπινος πόνος είναι αυτό που δεσπόζει και συγκλονίζει κυριολεκτικά. Όλο το έργο ξεχειλίζει από ανθρωπιά και προκαλεί αγανάκτηση, για τη δυστυχία μου μαστίζει τους ανθρώπους, τις φυλετικές διακρίσεις.
Φεύγω βαθιά συγκινημένος.

18-4-77 Νίκανδρος Κεπέτης
Εκδότης εφημ. «ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ»

 

Με μεγάλη χαρά είδα και εθαύμασα την τόσο ζωντανή ανθρώπινη χαρακτηριστική ζωγραφική της κ. Ορφανουδάκη.

20-4-77 Κωνσταντίνος Τρυπάνης
Υπουργός Πολιτισμού

Χαίρω που μου εδόθη η ευκαιρία να θαυμάσω το τόσο δημιουργικό ταλέντο της κ. Ορφανουδάκη.

Κωνσταντίνος Σταφανάκης
Υπουργός Δικαιοσύνης

Μαρία μου, καλό μου παιδί, στα θρανία ομολογώ ότι δεν σε θαύμασα κάποτε, σήμερα σε θαυμάζω και σε προσέχω και φεύγοντας απόψε τόσο συγκινημένη από το μεγάλο έργο σου, σου σφίγγω το χέρι μ’ όλη τη δύναμη για να συγχαρώ αυτή τη φορά τη Μεγάλη και Αληθινή Μαρία.

Πάντα με Αγάπη
22-4-77 Μαρία Δάρα
Καθηγήτρια

Μαρία μου, πολύ συγκινητικό το έργο σου. Με την εσωτερικότητα που σε διακρίνει. Εύχομαι αυτή η ανοδική πορεία σου να φθάσει στο αποκορύφωμά της. Προχώρα λοιπόν. Με την αγάπη όλων μας.

22-4-77 Θεόδ. Κατριβάνος
Νομάρχης Αττικής

 

ΑΥΣΤΗΡΟΤΗΤΑ στη γραμμή, δραματικότητα, ρωμαλεότητα στο χρώμα και στη μορφή, είναι τα κύρια χαρακτηριστικά στη δουλειά της Μαρίας Ορφανουδάκη… Η Ορφανουδάκη δεν προσεχώρησε ποτέ, σε καμμιά σχολή ζωγραφικής, αλλά αντίθετα προσπαθεί συνεχώς να επινοήσει δικό της εντελώς προσωπικό στυλ και ύφος που αποκαλύπτεται στις μορφές της. Γιατί η ζωγράφος πιστεύει πως μόνο ο βαθύς πόνος είναι αλήθεια, είναι δύναμη, είναι τέχνη, είναι ένας άνθρωπος που νοιώθει βαθιά, που πονά μέσα του, που και αυτόν τον πόνο αποτυπώνει στους πίνακές της…

18 Ιουνίου 1977 «ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ»

…. Η Μαρία είναι μια «Ιέρεια», που χρησμοδοτεί σε έναν ναό που η ίδια έχει δημιουργήσει – τον καστρόπυργο της ειρήνης στ’ Άπτερα των Χανίων. Από την έπαλξη αυτή της ειρήνης των Απτέρων, η Μαρία δίνει στον άνθρωπο φτερά, με τη Ζωγραφική, με την ποίησή της και με τον αγώνα της για την «ΕΙΡΗΝΗ».
…. Η Μαρία δεν έπαψε ποτέ να τραβάει αγωνιστικά τον κακοτράχαλο δρόμο της, της αρετής και της θυσίας. Το γέρας της Τέχνης και της Ειρήνης το έχει ήδη κερδίσει. Το μέλλον, το ειρηνικό, είναι μπροστά της ανοιχτό. Και για κείνη, και ας ελπίσουμε και ας πιστέψουμε για την ανθρωπότητα.
Δεν μπορεί κανείς, παρά να εκφράσει το θαυμασμό του για την προσφορά της Μαρίας Ορφανουδάκη την Ιέρεια την θεραπαινίδα και αγωνίστρια της ΕΙΡΗΝΗΣ.
Δεν μπορεί κανείς …. και την προσφορά της Μαρίας Ορφανουδάκη.

Λυκούργος Καλλέργης (1989)
Ηθοποιός

Έτσι που έχουνε έρθει τα πράγματα, όλοι εμείς που παλεύουμε για την ΕΙΡΗΝΗ και τον Άνθρωπο, θα πρέπει να κτίσουμε ένα τέτοιο προμαχώνα απέναντι, σε κάθε πεδίο βολής – Να σε μιμηθούμε Μαρία.

Βασίλης ΚΑΒΑΘΑΣ
Δημοσιογράφος

Εγκάρδια συγχαρητήρια για τη δημιουργία του «Εργαστηρίου ΕΙΡΗΝΗΣ» αυτής της ωραίας και του τίμιου μόχθου σου.

Γεώργιος Αυρουνάκης
Πρωτοπρεβίτορας

Εκτός από την Τέχνη, πρέπει κανείς να σας συγχαρεί για τα μηνύματα και τα αισθήματα, για τον ανθρωπισμό σας και την ευαισθησία την πανανθρώπινη.

26-9-80 Χάρης Καρατζάς
τ. Υπουργός

Ψάχνεις για τρόπο ζωντανό
με μήνυμα στη ζωγραφιά
να περπατήσει ο Χριστός
να φύγουν τα Καρφιά!!!

Ο αδελφός σου
Στέλιος

 

Αγαπητή Μαρία
Σε συγχαίρω για το εργαστήρι ΕΙΡΗΝΗΣ που τόσο εντυπωσιακά οικοδόμησες στ’ Άπτερα του Αποκόρωνα. Έτσι τ’ Άπτερα θα γίνουν «φτερωτά» καθώς θ’ απλώνεις τα φτερά σου με χάδι για τον άνθρωπο τον πονεμένο και με την προστασία σου μαζί και διαμαρτυρία για τον άνθρωπο τον αδικημένο και σύνθημα πορείας την Παγκόσμια ΕΙΡΗΝΗ. Η προσωπικότητά σου ξεπέρασε την πραγματικότητά της και έγινε μια ζωντανή ιδεολογία. Αυτή που σ’ εμπνέει και αυτή που μας προσφέρει βάλσαμο καρτερίας και προσδοκίας.

6-8-1983 Άγγελος Δόξας
Τεχνοκριτικός Λογοτέχνης
Ψυχαναλυτής

Εγκάρδια συγχαρητήρια για την δημιουργία εργαστηρίου «ΕΙΡΗΝΗΣ ΑΓΑΠΗΣ» αυτής της ωραίας πρωτοβουλίας σου και του τίμιου μόχθου σου.

6-8-1983 Πρωτοπρεσβύτερος
Γεώργιος Πηρουνάκης

Εύχομαι το εργαστήρι αυτό να γίνει άλλος ένας χώρος καλλιτεχνικής δημιουργίας στην υπηρεσία της Ειρήνης της συναδέλφωσης των λαών και της κοινωνικής δικαιοσύνης. Ιδανικά από τα οποία ολόκληρο το έργο σας διαπνέεται.

6-8-1983 Μήτσος Σαχίνης
Βουλευτής Κ.Κ.Ε.

Βλέποντας τη δουλειά ή καλύτερα την προσφορά της Μαρίας Ορφανουδάκη στο νησί της στον άνθρωπο, στην Ειρήνη δοκιμάζεις ακόμα μια φορά το συναίσθημα ότι το παιχνίδι του κόσμου παίζεται μέσα από τις Μεγάλες Δυνάμεις που συνδέουν τον άνθρωπο με τον Κόσμο, την Τεχνική, την Πολιτική, την Φιλοσοφία την Επιστήμη… Οι δυνάμεις αυτές μπαίνουν σε κίνηση από τον αγώνα, τον θάνατο την σκέψη… Σκέψη και αγώνα σου εδώ και χρόνια Μαρία, η Ειρήνη που σ’ αυτήν εμβαθύνει με τρόπο ξεχωριστό αφιερώνοντας τη ζωή σου με την ξεχωριστική έκφραση του χεριού και των χρωμάτων, ταξιδεύοντας σ’ όλα εκείνα τα μέρη όπου ο άνθρωπος κλεισμένος στα προστατευτικά δεσμά του πολιτισμού του 20ου αιώνα, απειλείται και σκέπτεται….

6-8-1983 Δανάη Στρατηγάκη
Τηλεπαρουσιάστρια

Για κάθε έργο ένας τίτλος. Ένα όνομα. Για όλα τα έργα ένα επιφώνημα. Αδελφή μου!
Ο αδελφός σου
22-4-77 Τηλέμαχος Ορφανουδάκης

 

Από τα σύμβολα που χρησιμοποιείς για να βγάζεις τα θέματα των έργων σου, ξεσκεπάζεις τον ψυχικό σου κόσμο και τους στόχους της Τέχνης σου. Λεβεντιά, ανθρώπινοι πόνοι, ιδανικά σαν την Ειρήνη, την Αγάπη, τη Δικαιοσύνη και την Ευτυχία, όλα εκφρασμένα με μαεστρία και εσωτερικότητα. Ένα «Εύγε» μου φαίνεται λίγο, για την αποτίμηση της δουλειάς που αντίκρισα και που χάρηκα.

10-4-78 Απ. Μαγγανάρης
Δημοσιογράφος – Λογοτέχνης

Όλα τα έργα της Μαρίας Ορφανουδάκη μαρτυρούν την άπειρη αγάπη της για τον άνθρωπο.
10-4-78 Καίτη Βρεττού
Δημοσιογράφος

Είναι το έργο σου σαν ένα πετυχημένο γάμο: Το αίσθημα βρήκε το ταίρι του στη γνώση. Μερικά από τα παιδιά μοιάζουν περισσότερο του πατέρα και άλλα της μητέρας. Σου εύχομαι να μη βαρεθείς να γενάς τέτοια όμορφα παιδιά….
10-4-78 Νίκος Δεληπέτρος
Δημοσιογράφος
Γενικός Γραμματεύς Τύπου

Μα πιο πολύ η Μαρία Ορφανουδάκη είναι ένας πολιτικός σχολιαστής, που για πέννα έχει το χρωστήρα. Ποτέ δεν διάβασα καυστικώτερα σχόλια για την Ινδοκίνα ή τη Χιλή…
10-4-78 Κώστας Σκούρας
Δημοσιογράφος
Δ/της Σύνταξης στην «ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ»
Αντιπρόεδρος ΕΟΤ

Η καλλιτέχνης εκφράζει αυτά που η ανθρωπότητα θα συνειδητοποιήσει μετά από μια δυό γενεές. Η Ορφανουδάκη εκφράζει την ανθρωπιά και την αγάπη για το παιδί. Ίσως έτσι βαδίζει 3-4 γενεές μπροστά απ’ την ανθρωπότητα.

12-4-78 Μ. Πρωτοπαπαδάκης
Υφυπουργός Βιομηχανίας
Ψυχολόγος

Ο γάμος ανάμεσα στο αίσθημα και τη γνώση εξακολουθεί την ευτυχισμένη πορεία του. Το έργο του εξακολουθεί να γεννοβολά όμορφα παιδιά. Συγχαρητήρια.
26-8-80 Νίκος Δ. Δεληπέτρος
Γ. Γραμματεύς Τύπου

Το κυριότερο στοιχεί της Καλλιτεχνικής πορείας της Μαρίας Ορφανουδάκη στο χώρο της Τέχνης, είναι η συνεχής αναζήτηση σ’ όλες τις προσπάθειές της για ΕΙΡΗΝΗ για ΑΓΑΠΗ.
Και αυτό ακριβώς το πάθος για την πραγματοποίηση αυτών των εννοιών την κάνει να ξεχωρίζει στο χώρο της Τέχνης. Να ξεχωρίζει όχι μόνο σαν καλλιτέχνης αλλά και σαν άνθρωπος.
Συνεχώς μπορείς ξεδιάλυτα να διακρίνεις την πάλη που γίνεται μέσα της και την προσπάθειά της να σταθεί στο φυσικό και Νόμιμο ανθρώπινο χώρο. Η ίδια εξηγεί την αφετηρία από την οποία ξεκινά. «Αν η μοίρα σε κάνει να γεννηθείς ελεύθερος και δημιουργός, τότε η ζωή σου θα είναι μια ζωή επική, δημιουργώντας σε κατάσταση πολέμου και την κοινωνία». Και η Ορφανουδάκη πολεμάει συνεχώς με την κοινωνία και ταυτόχρονα παλεύει με την χυμώδη και πηγαία ζωτικότητάς της να λυτρωθεί απ’ αυτήν και να την κάνει πνεύμα.

«Ανήμπορη καρδιά Πώς να βαστάξει
Πώς να βρει του λυτρωμού
τη λύση που πασχίζει;
Να κάμει πήδημα
Σάλτο γερό και να βγει
Απ’ του πετσιού τα τρίσβαθα
Τ’ ασήκωτο το βάρος
…………………..
…………………..».

Σ’ άλλους στίχους της βγαίνει ο απελπισμός της για την απάνθρωπη ζωή που έχει διαμορφώσει ο άνθρωπος για τον άνθρωπο.
«Την Έκθεση μου αυτή
Πάλι
Αφιερώνω στη ζωγραφιά σου Άνθρωπε
Φτιαγμένη με το πινέλο
Βουτηγμένο στα δάκρυα και τον
ιδρώτα σου
Που στάζουν, πάνω στην ατσάλινη
παλέτα
Για να μου δώσουν
Το χρώμα το χακί».

Μάιος 1979 «ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ»

 

…. Πρόκειται για μια ζωγραφική που κατά κύριο λόγο βασίζεται στο συναίσθημα. Τα θέματά της, οι σφαγές, οι πόλεμοι, η πείνα, τα πάθη του ανθρώπου. «Το έργο τέχνης» λέει η Ορφανουδάκη «δεν φτάνει ν’ απευθύνεται μόνο στις αισθήσεις. Πρέπει να προκαλεί σοβαρές αντιδράσεις σ’ ένα βαθύτερο επίπεδο, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται ορισμένοι κραδασμοί στο πνεύμα δέκτη του θεατή»…
Περιοδ. «ΓΥΝΑΙΚΑ» 7 Ιουνίου 1977
Επίκαιρη όσο ποτέ, με τον γιορτασμό του «Έτους του Παιδιού» η ζωγράφος Μαρία Ορφανουδάκη, μια και όλα της σχεδόν τα θέματα έχουν κέντρισμα το παιδί σ’ όλον τον κόσμο… Αλλά και τα θέματα όλου του έργου της εντοπίζονται σε κεφάλια που «καταγγέλλουν» Γυναίκες, γέροι, παιδιά… …. Την απόγνωση προσβάλλει και όπως λέει η ίδια δεν πρόκειται να σταματήσει να κάνεια αυτά τα μαρτυρικά πορτραίτα αφού αυτά καθαυτά καθορίζουν την εποχή μας…
«ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ» 21 Φεβρουαρίου 1979

…. Γενικότερα μας είναι αδύνατο ν’ αναλύσουμε όλο το έργο της Ορφανουδάκη. Μόνο στο σύνολο του μπορούμε να το κοιτάξουμε, σαν τη φλογερή εξομολόγηση ενός σπάνια προικισμένου ανθρώπου που ανοίγοντάς μας την ψυχή του, άλλοτε χλευάζει, άλλοτε μιλάει τη γλώσσα μας ατέλειωτης τρυφερότητας κι άλλοτε ξεστομίζει τις πιο φρικτές κατάρες.
Κι εκεί που νομίζεις πως είπε όλα όσα είχε να πει, έρχεται πάλι να σε ξαφνιάσει με κάτι ολότελα καινούργιο.
1979 ΒΗΜΑ

…. Στα χέρια της δεν κρατά τη δύναμη βομβών νετρονίου μα ένα πινέλο και χρώματα. Και ζωγραφίζει. Και μονολογεί «Ας ήταν μόνο πίνακας. Κι οι σκέψεις ξεχύνονται και γίνονται μολύβι καυτό και πηδούν… Κι άθελά τους πηγαίνουν εκεί: Στις ανθρωποσφαγές του Βιετνάμ, στη Χιλή… Και σου φέρνουν απόγνωση. Σαν τη δικιά της της Μαρίας Ορφανουδάκη της Χανιώτισσας που τώρα και κάμποσες μέρες στέλνει το δικό της μήνυμα «ΕΙΡΗΝΗ – ΑΓΑΠΗΣ» ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ…
ΝΕΑ 3 Μαΐου 1979

ΈΡΓΑ ψυχής ,έργα διαμαρτυρίας και προσωπικής πάλης

,έργα που θυμίζουν κάθε λεπτό της πολύχρονης ,άνισης πολλές φορές πάλης  σου, !

 

!Ιωάννα ΛΙΤΙΝΑ  4-2-2021

 

Ψάχνεις για τρόπο

με μήνυμα στη ζωγραφιά

να περπατήσει ο Χριστός

να φύγουν τα Καρφιά!!!

 

Ο αδελφός σου !   ΣΤΕΛΙΟΣ

Βαφτισμένη η σκέψη κι η ψυχή σου

μέσα στον ιδρώτα και τα δάκρυα.

Αναντρανιστά Μαρία !

Ο Περσικός Κόλπος, η Χιλή, η Αφρική…

Υπάρχουν!

Ειρωνία θα ναι να πνιγείς στα δικά σου δάκρυα

πάνω στον αγώνα σου για να στερέψεις των άλλων τα δάκρυα.

 

Ο Αδελφός σου  ! ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ  Αύγουστος 1988

 

Έκανες μπούσουλα της ζωής σου τά λόγια του

Τάσου Λειβαδίτη

 

« Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος δεν θα πάψεις ούτε στιγμή

ν΄ αγωνίζεσαι για την    Ειρήνη και για το Δίκαιο.»

Δεν υπάρχει ατομική αναγνώριση σε αυτό που κάνεις

για τα ιδανικά και για τον Aνθρωπο !……

 

O  Aδελφός  Σου ! ΛΕΩΝΙΔΑΣ            5-8-2012

 

 

Για κάθε έργο ένας τίτλος. Ένα όνομα.

Για όλα τα έργα ένα επιφώνημα. Αδελφή μου!

 

Ο αδελφός σου  ! ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ  22-4-1977

Χανιωτικα ΝΕΑ

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

ΣΤΗΝ ΠΥΛΗ ΣΑΜΠΙΟΝΑΡΑ

Εικαστική έκθεση της Μαρίας Ορφανουδάκη M,O

Από: Ελένη Φουντουλάκη

Δημοσιεύθηκε στις: 08-08-2011

Ο άνθρωπος και τα πάθη της ψυχής βρίσκονται στο επίκεντρο των έργων της Μαρίας Ορφανουδάκη, η οποία, έπειτα από δώδεκα χρόνια, επιστρέφει με μία ιδιαίτερη εικαστική έκθεση στον ατμοσφαιρικό χώρο της Πύλης Σαμπιονάρα, που εγκαινιάστηκε προχθές.
Η  έκθεση περιλαμβάνει έργα ζωγραφικής, προβολή βίντεο αντιπολεμικού χαρακτήρα, μουσική και ποίηση της ιδίας.
‘Είναι ένα νέο ουσιαστικότερο ξεκίνημα για μενα. Και ήθελα πάλι από εδώ, πάλι από τα Χανιά να ξεκινήσω’, ανέφερε στα ‘Χ.Ν.’ η κα Ορφανουδάκη.
‘Είναι η πρώτη φορά που κάνω κάποια δημόσια παρουσία μετά από δώδεκα χρόνια, για προσωπικούς λόγους. Εχει συσσωρευθεί πολλή πίκρα μέσα μου, πολύ παράπονο και πόνος.
Ηθελα πάλι από εδώ, πάλι από τα Χανιά να ξεκινήσω. Και τώρα νοιώθω πολύ πιο έντονα συναισθήματα ακόμη και από το πρώτο μου ξεκίνημα, την πρώτη μου ατομική έκθεση στον Παρνασσό, όταν ήμουν 16 χρονών’, επεσήμανε.
Ο άνθρωπος και η ψυχή του ανθρώπου παραμένει πάντα το ζητούμενο τόνισε η κα Ορφανουδάκη, η οποία επεσήμανε πως: ‘Ο άνθρωπος είναι κάτι καταπληκτικό, έχει τόση ομορφιά. Ομως ο σύγχρονος τρόπος ζωής, τα μηνύματα που θέλουν να μας περνούν οδηγούν στο να χάνει την ταυτότητά του’.
Οπως επεσήμανε η Μαρία Ορφανουδάκη: ‘Η ζωή θα γίνει ανθρώπινη τότε μόνο!

 Οταν αποκτήσουμε την ικανότητα να αγαπάμε των άλλων τα παιδιά το ίδιο με τα δικά μας’.
Από την πλευρά του ο αντιδήμαρχος, κ. Δημήτρης Λειψάκης, ανέφερε ότι: ‘Τι μπορεί να πει κανείς για τη Μαρία Ορφανουδάκη, όταν γι’ αυτήν έχουν μιλήσει άνθρωποι όπως

 ο Γιάννης Ρίτσος, ο Μίκης Θεοδωράκης, ο Μάνος Κατράκης, ο Λυκούργος Καλλέργης, ο Φρέντυ Γερμανός, ο αρχιεπίσκοπος Ειρηναίος και τόσοι άλλοι.
Η ίδια επέλεξε να επιστρέψει στα Χανιά και να δημιουργήσει το Εργαστήρι Ειρήνης στην Απτέρα. Πρόκειται για μία ολοκληρωμένη καλλιτέχνη, ζωγράφο, ποιήτρια, μουσικό, μα πάνω από όλα με άπλετη αγάπη για τον συνάνθρωπό της και τα Χανιά. Ο Δήμος Χανίων και η ΚΕΠΠΕΔΗΧ – ΚΑΜ δεν θα μπορούσαν να μην στηρίξουν το έργο

της Μαρίας Ορφανουδάκη’.


Η εικαστική έκθεση της Μαρίας Ορφανουδάκη θα διαρκέσει μέχρι την Κυριακή 14 Αυγούστου στην Πύλη Σαμπιονάρα.
Την έκθεση διοργανώνει ο Δήμος Χανίων και το Εργαστήρι Ειρήνης της Μαρίας Ορφανουδάκη και θα λειτουργεί καθημερινά

 10 π.μ. – 2 μ.μ. και 7 – 10 μ.μ.